Derde kleuterklas

Team


Blog


Klaswerking

Onthaal:

We beginnen de dag met een onthaal. Daarbij besteden we veel aandacht aan de kalenders. We leren vooral welke dag het is en bekijken deze dag op een week- maar ook jaarkalender. Zo leren we het ganse jaar kennen en leren vooral veel tijdsbesef. Dat helpt de kinderen plannen.

Ook de datum wordt gelezen. Daarbij helpen we elkaar graag.

Hoekenwerk:

We doen enkele keren per dag aan hoekenwerk. Daarin krijgen de kleuters de kans om samen met de juf een begeleide activiteit te doen. Dit kan knutselen zijn, maar ook een taalspel, wiskundig spel, gezelschapsspel,... Andere kinderen kunnen ondertussen een opgelegd werkje maken dat ze zelfstandig moeten uitvoeren of ze spelen in rustige hoeken.

In de namiddag gaan ook de blokken- en poppenhoek open.

MOET-taakjes

Wat nieuw is in de derde kleuterklas zijn de MOET-taakjes. De kinderen krijgen in het begin van de week één of enkele (dit aantal groeit in de loop van het schooljaar) MOET-taakjes. De kinderen zijn verplicht om die te maken en dit binnen de afgesproken tijd (meestal maximum 1 week). De kinderen worden daar uiteraard heel sterk in begeleid. Er wordt in het begin zeker niet verwacht dat ze dit zelfstandig gaan plannen. De juf heeft daar een sturende rol in. Een MOET-taakje kan veel omvatten. Ik geef enkele voorbeelden: een knutselwerk (vb de nieuwjaarsbrief), een werkblaadje, de boekenhoek bezoeken, een verplicht spel aan de computer, met bouwmateriaal een voorbeeldkaart afwerken,...

MOET-taakjes zijn een eerste voorbereiding op het leren leren. Het plannen is een houding die later van pas komt bij het huiswerk en nog later bij het leren van lessen.

Tussendoortjes:

Elke dag maken we tijd voor een koek- en drankmomentje. Dit gebeurt rond de speeltijd van 10.10 uur. We drinken dan een afgesproken drankje. Op maandag en woensdag is dat fruitsap, op dinsdag chocomelk, op donderdag witte melk en op vrijdag is het kiesdag. De kinderen die van thuis een drankje meebrengen, passen zich aan het drankje van de klas aan.

De kinderen worden gemotiveerd om fruit mee te brengen. Indien ze koekjes eten, verwachten we koekjes zonder chocolade.

Communicatie met de ouders:

De belangrijkste vorm van communicatie is uiteraard de persoonlijke. Elke dag voor en na school kan u mij vinden in mijn klas indien u mij wil spreken.

Daarnaast werken we ook met een heen- en weerschriftje. Dit zit dagelijks in de schooltas van uw kleuter en wordt dagelijks door mij bekeken. Ik verwacht het zelfde van u, als ouder. In het schrift wordt er dagelijks aangeduid door u wat uw kleuter blijft eten en of hij/zij in de opvang moet. Er kunnen door mij ook briefjes ingekleefd worden met algemene boodschappen. Ook indien uw kleuter zich bezeerd heeft of ander belangrijk nieuws schrijf ik in het schrift. Dit is ook iets wat u zeker kan doen.

Verder is er ook een email adres waarop u mij steeds kan mailen.